برنامه پیشگیری از دیابت، سبب اضافه شدن چندین سال زندگی با کیفیت تعدیل شده به طول عمر متوسط افراد گردید

18مه 2021 - در طی چهار سال می توانید کارهای زیادی انجام دهید: از کمربند سفید تکواندو به کمربند سیاه دست یابید، یک درخت سیب کوتوله بکارید و میوه آن را بچینید، در جشن فارغ التحصیلی نوه خود از کالج شرکت کنید یا حتی خودتان یک مدرک تحصیلی بگیرید. اما شدیدترین عوارض دیابت - از سکته مغزی تا نوروپاتی تا قطع عضو - می تواند فعالیت هایی از این دست را برای برخی افراد دشوار یا غیرممکن کند.

در یک مطالعه جدید، محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه ویرجینیای غربی، دریافتند که شرکت در یک برنامه پیشگیری از دیابت که یک سال بطول انجامید، سبب اضافه شدن 4.4 سال زندگی با کیفیت تعدیل شده به متوسط ​​طول عمر شرکت کنندگان شده است.

دکتر Adam Baus، رهبر این مطالعه و استادیار گروه علوم اجتماعی و رفتاری در این دانشگاه، گفت: اعتقاد به قضا و قدر می تواند نقش مهمی در سلامت جامعه داشته باشد، مانند این موضوع که چون اعضای خانواده من به دیابت مبتلا هستند، من در نهایت به آن مبتلا می شوم. اما به هیچ وجه لازم نیست که چنین باشد.

نتایج این تحقیق در ژورنال Perspectives in Health Information Management منتشر شده است.

محققان برای محاسبه ی سال‌های زندگی با کیفیت تعدیل شده (QALYs=quality adjusted life years)فقط طول عمر را در نظر نمی گیرند. آنها همچنین برای محاسبه ی این معیار، سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و عملکردی را نیز در نظر می گیرند.QALYS ، به اندازه گیری بار بیماری کمک می کند و نشان می دهد که با شرکت در مداخلات، کیفیت و کمیت زندگی افراد چگونه تحت تأثیر قرار می گیرد.

دکتر Baus و همکارانش، داده های ثبت شده درWest Virginia Health Connection ، را تجزیه و تحلیل کردند. اتصال بهداشتی ویرجینیا غربی، یک شبکه آنلاین جدید می باشد که در آن اطلاعات مبتنی بر جامعه از سوی پزشکان و متخصصان مراقبت های اولیه بمنظور جلوگیری و کنترل بیماری های مزمن- مانند دیابت - در ایالت ویرجینیای غربی ثبت می شود. این شبکه ی آنلاین یک تلاش مشترک بین بخش ارتقاء سلامت و بیماری های مزمن اداره بهداشت عمومی ویرجینیای غربی و دفتر تحقیقات خدمات بهداشتی دانشکده بهداشت عمومیWVU ، است.داده هایی که در این آنالیز قرار گرفت شامل 320 نفر از برنامه ملی پیشگیری از دیابت بود.

محققان با استفاده از "ابزار تأثیر دیابت" که توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ابداع شده است، داده ها را برای اطلاعات دموگرافیک تجزیه و تحلیل کردند. داده ها شامل: وزن، قد وBMI ؛ و شاخص های بازگشت سرمایه، از جمله بروز دیابت، هزینه های پزشکی و QALYS، بود.

آنها دریافتند که شرکت در برنامه ی پیشگیری از دیابت باعث افزایش QALYS به میزان 0.2 پس از یک سال شده است، بر این اساس، افزایش پیش بینی شده ی QALYS پس از سه سال 1.1 و پس از 10 سال 4.4خواهد بود.

در ابتدای برنامه، 80.3 درصد از شرکت کنندگان چاق بودند، 19.4 درصد اضافه وزن داشتند و فقط 0.3 درصد دارای وزن طبیعی بودند. در پایان برنامه، شرکت کنندگان به طور متوسط ​​13.6 پوند یا 6.3 درصد از کل وزن بدن خود را از دست داده بودند. با پیش بینی سه سال، این تغییر سبب کاهش 32.4 درصدی خطر کلی ابتلا به دیابت می شود.

دکتر Baus، مدیر دفتر تحقیقات خدمات بهداشتی WVU گفت: برای شرکای بهداشتی جامعه ما واقعاً مهم است که بتوانند یک سیستم تحلیلی خوب و قابل اعتماد داشته باشند که از آن در مستند کردن برنامه ای که ارائه می دهند، استفاده کرده و بتوانند اثربخشی برنامه خود را نشان دهند. این برای بسیاری از افراد جامعه که ممکن است به ردیابی داده ها عادت نداشته باشند، چالش برانگیز است. آنها به یک روش خوب و مطمئن برای انجام این کار و پشتیبانی استوار نیاز دارند تا بتوانند داده های خود را تجزیه و تحلیل کنند و تأثیر برنامه خود را به تصویر بکشند. این واقعا برای ادامه ی برنامه آنها در دراز مدت مهم است.

دکتر Baus و همکارانش کشف کردند که این برنامه با کاهش 120 دلاری هزینه های پزشکی سالانه برای هر شرکت کننده همراه است. پس از سه سال مشارکت پیش بینی می شود که پس انداز سالانه برای هر نفر 341 دلار و بعد از 10 سال، 989 دلار خواهد بود.

در سال سوم، هزینه خالص اجرای برنامه به 50 دلار برای هر نفر کاهش می یابد. با برنامه ریزی 10 ساله، این برنامه به اندازه کافی در هزینه های مراقبت های بهداشتی صرفه جویی ایجاد می کند که بیشتر از جبران هزینه های لازم برای  اجرای برنامه باشد.

دکتر Baus، گفت: در بین پزشکان یک ناامیدی تاریخی وجود دارد، آنها می دانند که بیمارانشان می توانند از طریق برنامه های پیشگیری از این قبیل حمایت های اضافی بهره مند شوند و نتایج خوبی را کسب کنند، اما مکانیسم ساده ای برای ارجاع ، یا اطلاع از حضور بیماران در کلاس ها و بررسی نتایج آنها با گذشت زمان ندارند.

شبکه ی اتصال بهداشتی ویرجینیا غربی با قرار دادن تمام برنامه های پیشگیری از دیابت در این ایالت زیر یک سقف، با اتصال پزشکان و متخصصان مراقبت های اولیه با رهبران بهداشتی جامعه، این نیاز را برطرف کرده است.

دکتر Baus، گفت: این یک درگاه ثبت ایمن برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات سلامت است تا پزشکان بتوانند مراقبت هایی را که ارائه می دهند، مستند کرده و گزارشاتی را درباره این داده ها دریافت کنند. برای شرکای بهداشتی جامعه ما واقعاً مهم است که بتوانند یک سیستم تجزیه و تحلیل خوب و قابل اعتماد داشته باشند که بتوانند با استفاده از آن برنامه ی خود را مستند کنند و کارآیی تلاش های خود را نشان دهند و این امر به ویژه در ویرجینیای غربی که رتبه ی دوم بیشترین میزان ابتلای بزرگسالان به دیابت را دارد(15 درصد)، بسیار مهم است. از سال 2018 ، 11٪ دیگر از بزرگسالان به عنوان پیش دیابت تشخیص داده شدند، و هنوز بیشتر آنها از بیماری خود بی اطلاع هستند.

او افزود: ایالت ما دارای بار بهداشت عمومی قابل توجهی به دلیل ابتلا به پیش دیابت و دیابت است، اما ما همچنین خشنود هستیم که شرکای بهداشتی متعهد شده اند که برای تغییر این روند تلاش کنند، که البته با همکاری در این زمینه می توانیم این تغییر را ایجاد کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-05-diabetes-prevention-addition-years-average-lifespan.html